K bratislavskej inštalácii výstavy FUSION EXPO: Fúzia – energia budúcnosti je pripravených niekoľko typov sprievodných programov:
I. DOTKNIME SA POZNANIA - INTERAKTÍVNE PREZENTÁCIE PRE ŠKOLY
|
|
|
|
|
Miesto konania: |
Avion Shopping park, DEMO, EURÓPA |
|
Čas konania: |
v dňoch školského vyučovania od 9:00 do 13:00 podľa aktuálnej ponuky |
|
I.1. Plazma v mikrovlnke
|
|
Čas trvania: |
45 minút |
|
Kľúčové slová: |
mikrovlnné žiarenie, výboje, plazmová guľa |
|
Anotácia: |
Elektromagnetické vlny - na čo sú pri fúzií? Prečo svieti vypálená žiarovka v zapnutej mikrovlnke?
Ako funguje plazmatická guľa? Čo má spoločné plameň, výboj a plazma?
|
|
I.2. Magnetická levitácia a supravodivosť
|
|
Čas trvania: |
45 minút |
|
Kľúčové slová: |
magnetická sila, diamagnetizmus, paramagnetizmus, levitácia, supravodivosť |
|
Anotácia: |
Sú predmety (nemagnety), ktoré sa k magnetom priťahujú. Ale sú aj také, ktoré pred
magnetmi utekajú? Je možné horúcu plazmu donútiť levitovať? Čo je to supravodivosť
a prečo je zaujímavá pre fúzny reaktor?
|
|
I.3. Plazmové technológie alebo ako plazma pomáha v iných odvetviach
|
|
Čas trvania: |
45 minút |
|
Kľúčové slová: |
plazma, nízkoteplotná plazma, elektrický výboj, povrchové úpravy materiálov, hydrofilnosť,
hydrofóbnosť, aktivácia povrchov
|
|
Anotácia: |
Čo je plazma a ako ju možno vyrobiť? Základné typy elektrických výbojov. Kedy sa možno plazmy
dotknúť? Čo sa stane s povrchom materiálov po kontakte s plazmou? Plazmové technológie –
alternatívne technológie pre budúcnosť bez poškodzovania životného prostredia.
|
|
I.4. Diskusná hra „ Energia pre budúcnosť “
|
|
Čas trvania: |
90 minút |
|
Kľúčové slová: |
zdroje energie, životné prostredie, dostupnosť, alternatívy |
|
Anotácia: |
Chceme aby kvalita nášho života rástla. Odkiaľ môžeme získať energiu potrebnú na rozvoj? Aké
riziká prinášajú rôzne spôsoby získavania energie? Máme právo zasahovať do energetického
hospodárstva iných krajín? Máme brať ohľad na budúce generácie alebo uprednostniť aktuálne naše
potreby? Každý žiak je aktívnym účastníkom diskusie.
|
II. OPÝTAJTE SA VEDCA – PRAVIDELNÉ DISKUSNÉ STRETNUTIA SO ŠPIČKOVÝMI VEDCAMI
|
|
|
Miesto konania: |
Avion Shopping park |
|
Čas konania: |
každú stredu o 18:00 pre širokú verejnosť, každý štvrtok o 10:00 pre školy |
|
12. a 13.1. |
prof. RNDr. Ivan Černušák, DrSc. (PriF UK): Ako ide dohromady chemické modelovanie a
jadrová fúzia?
|
|
Jednou z kľúčových otázok fungovania budúceho fúzneho reaktora (tokamaku) je "výdrž" jeho stien počas
jedného operačného cyklu - výroby elektrickej energie. Prečo sa vysokoteplotná plazma nemôže dotýkať
stien? Prečo sa nedá dosiahnuť dokonalé oddelenie plazmy od stien? Čo spraví horúca plazma s materiálom
steny tokamaku a prečo to nie je možné testovať v reáli? Aké riešenia ponúka chemické modelovanie
molekulárnych procesov pri extrémnych teplotách a tlakoch?
|
|
|
19. a 20.1. |
prof. RNDr. Štefan Šáro, DrSc. (FMFI UK): Na prahu nových metód využitia jadrovej energie
|
|
Komerčné získavanie energie z fúznej reakcie sa dá očakávať o 50 rokov. Aké máme dovtedy možnosti?
Čo nám môžu poskytnúť štiepne jadrové elektrárne? Aké sú nové prístupy k využitiu štiepnych jadrových
procesov?
|
|
|
26. a 27.1. |
prof. Ing. Vladimír Slugeň, DrSc. (FEI STU): Havária v Černobyle – príčiny a následky
|
|
Od havárie v Černobyľskej jadrovej elektrárni na Ukrajine uplynie 26.4.2011 25 rokov. Našťastie sa
žiadna obdobná havária ani pred tým, ani potom neodohrala. Čo bolo príčinou tohto zlyhania, aké boli
dôsledky na ľudí, životné prostredie i jadrovú energetiku?
|
|
|
2. a 3.2. |
Ing. Fedor Gömöry. DrSc. (Elektrotechnický ústav SAV): Supravodivé magnety pre fúziu
|
|
Čo je to supravodivosť, aké problémy umožňuje riešiť? Aké supravodiče poznáme, ako sa dajú použiť v
elektronike a v elektrotechnike? Na vývoji akých supravodivých zariadení sa pracuje vo svete a na
Slovensku? Prečo potrebuje fúzny reaktor supravodivé magnety? Ktoré najvážnejšie problémy treba vyriešiť,
aby fúzny reaktor mohol slúžiť ako zdroj energie?
|
|
|
9. a 10.2. |
RNDr. Radomír Pánek, PhD. (ÚFP AV ČR): Tokamaky COMPASS a ITER
|
|
V Prahe sa na výskum fúzie využíva tokamak COMPASS. Aké sú jeho výskumné úlohy? V čom je špecifický?
Ako výsledky získané na COMPASSe pomôžu pri budovaní fúzneho zariadenia ITER? Fyzikálne a technologické
výzvy, ktoré tokamaky prinášajú.
|
III. VÝSTAVA NAJLEPŠÍCH OBRÁZKOVÝCH VTIPOV A KOMIKSOV ZO SÚŤAŽE SCHOLA LUDUS:
OBRÁZKOVÝ VEDECKÝ VTIP 2010 – ENERGIA
|
|
|
Miesto konania: |
Avion Shopping Park, DEMO |
|
Čas konania: |
5. január – 18. február 2011 |
|
|
V roku 2010 sa v nadväznosti na predchádzajúcich päť ročníkov súťaže SCHOLA LUDUS: Obrázkový fyzikálny
vtip uskutočnila súťaž SCHOLA LUDUS: OBRÁZKOVÝ VEDECKÝ VTIP 2010 – ENERGIA.
- 106 vtipov v kategórii A - žiaci základných škôl
- 62 vtipov v kategórii B - študenti stredných škôl
- 2 vtipy v kategórii D - študenti vysokých škôl a odborníci v profesionálnom vzťahu k téme
- 3 vtipy v kategórii F - zmiešaný tím (rodičia a deti, laici a odborníci)
Na výstave v Avione uvidíte výber najlepších vtipov a komiksov podľa hodnotenia laickej a odbornej poroty.
Viac o súťaži sa dozviete na
stránkach SCHOLA LUDUS.
|
IV. SPRIEVODNÉ PODUJATIA
|
|
|
IV.1. Diskusia na tému...
|
|
Miesto trvania: |
Avion Shopping Park, DEMO |
|
25.1. o 18:00 |
RNDr. Peter Demkanin, PhD. (FMFI UK): Sprostredkovať poznanie je inšpirujúce
|
|
Čo znamená byť učiteľom fyziky? Aké predpoklady musí mať človek, ak chce byť dobrým učiteľom
fyziky? Je možné stať sa učiteľom matematiky a fyziky aj po absolvovaní obchodnej akadémie,
alebo musí mať uchádzač o štúdium absolvovanú maturitu z fyziky? Je záujem o našich absolventov
aj v zahraničí? Prečo sa stať učiteľom a prečo študovať učiteľstvo práve na FMFI UK? – diskusia
so záujemcami o štúdium učiteľstva.
|
|
IV.2. Záverečný program „ BUDÚCNOSŤ JE VO VAŠICH RUKÁCH “
|
|
Miesto trvania: |
Fakulta matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave, Mlynská dolina,
miestnosť F1
|
|
Čas konania: |
16.2.2011, od 16:00 – 20:00 |
|
Anotácia: |
Moderovaný popularizačno-prezentačný program. Formou atraktívnych prezentácií projektov riešených
na jednotlivých pracoviskách sa budú môcť záujemcovia o vysokoškolské štúdium dozvedieť o študijných
programoch ponúkaných na FMFI UK. Formou osobných konzultácií sa budú môcť záujemcovia dozvedieť o
niektorých perspektívach uplatnenia sa na trhu práce.
|
|